Opublikowano 10 stycznia 2013 przez

Procesory – charakterystyka

W kolejnym wpisie z serii CompTIA A+ chciałbym omówić charakterystykę procesorów (CPU – Central Processing Unit). Jeszcze kilka lat temu głównym czynnikiem podczas wyboru procesora (poza ceną oczywiście) była ilość Mega- a później Gigahertzów. Obecnie są inne czynniki, jednak prędkość nadal jest kluczowa. Załóżmy, że mamy procesor, który działa z prędkością 3 GHz. Oznacza to, że może on wykonać 3 milioardy cykli na sekundę. Ogólnie prędkość procesora nie jest wartością stałą. Wartość podana na opakowaniu jest wartością uzyskaną przy domyślnych ustawieniach, można te wartości zmienić. Jednak rzeczywista prędkość komputera nie zależy jedynie od tej prędkości. Mają na nią wpływ także inne czynniki, jakchoćby architektura procesora, ilość pamięci cache, prędkość szyny FSB itd. Utrudnia to zwykłym konsumentom wybór procesora, ponieważ na podstawie prędkości CPU nie można określić, który procesor jest lepszy. Trzeba w tym celu zajrzeć do testów porówanwczych dostępnych w Internecie.

Procesory – charakterystyka

Multicore

Procesory CPU - charakterystykaObecnie produkowane procesory najczęściej mają kilka rdzeni, tzw. core. O co w tym chodzi? Dzięki wielordzeniowości można powiedzieć, że posiadamy kilka procesorów, w jednym opakowaniu. Zaletą tego rozwiązania jest to, że potrzebuje jeden socet, taki procesor zużywa mniej energii oraz wydziela mniej ciepła, niż gdybyśmy używali wielu procesorów. Procesory wielordzeniowe mogą być np. dualcore, czyli dwurdzeniowe, triplecore (mało spotykane – głównie w procesorach AMD), quad core, czyli czterordzeniowe itd. Najprawdopodobniej każdy rdzeń w waszym procesorze posiada swoją własną pamięć cache np. L1 oraz współdzieloną L2.

Pamięć cache

Co to jest pamięć cache? Jest to bardzo szybka (i droga w produkcji) pamięć. Przechowuje ona tymczasowe dane, instrukcje, wyniki, na których procesor pracuje. Dzięki niej, nie trzeba tych danych przetrzymywać w pamięci RAM, a CPU ma do nich szybki dostęp.
Warning: readfile(http://pp.skapiec.pl/widgets/top_products_var_img.php?s=1&d=0&c=1&p=71423&type=a): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 502 Bad Gateway in /usr/home/mskupin/domains/mskupin.pl/public_html/wp-content/plugins/shortcode-exec-php/shortcode-exec-php-class.php(895) : eval()'d code on line 1

Hyper-Threading

Kolejnym zagadnieniem związanym z procesorami jest Hyper-Threading. Jest to technologia Intela, można powiedzieć, że rozdziela jeden CPU na dwa, tzn. dla każdego fizycznego rdzenia procesora system operacyjny przypisuje dwa procesory wirtualne. Dzięki temu wydajność wzrasta o około 15-30%.

Wirtualizacja

Jeżeli chodzi o wirtualizację, a raczej o wsparcie wirtualizacji związane to jest z takimi systemami jak VMware czy Hyper-V. Samą wirtualizację omówię w innym poradniku, jednak w skrócie wirtualizacja pozwala na uruchomienie drugiego systemu operacyjnego na naszym desktopie, czy serwerze. Wcześniej całą wirtualizacja odbywała się programowo, jednak miało to pewne ograniczenia. Dlatego producenci procesorów wprowadzili obsługę sprzętową wirtualizacji. Intel ma Virtualization Technology VT, a AMD AMD-V od Virtualizaction.

32-bit vs. 64-bit

Dzisiejsze procesory albo są 32 bitowe, albo 64 bitowe. Odnosi się to do ilości pamięci jaką procesor jest w stanie zaadresować. W architekturze 32 bitowej występuje przez to ograniczenie na fizycznie adresowany obszar pamięci do 4GB. Czyli maksymalnie zostanie wykryte jedynie 4 GB RAMu. Dlatego obecnie używa się już procesorów 64 bitowych, ponieważ potrafią obsłużyć o wiele większą ilość RAMu (maksymalnie 16 EB eksabajtów). Aby jednak skorzystać z dobrodziejstwa architektury 64 bitowej, także oprogramowanie musi być w wersji 64 bitowej. Dotyczy to przede wszystkim systemu operacyjnego. Niestety często spotykaną praktyką przez producentów sprzętu komputerowego jest instalacja systemu Windows w wersji 32 bitowej, pomimo iż komputer wyposażony jest w procesor 64 bitowy.

Zintegrowane GPU

Ostatnią kwestią jest integracja układu graficznego z procesorem. Początkowo układy graficzne były zwykłymi kartami rozszerzeń, podłączanymi pod PCI, AGP, obecnie najczęściej pod PCI-Express. Później pojawiły się układy zintegrowane z płytą główną. Ostatnio popularne stało się integrowanie układów graficznych czyli GPU z procesorem. Dzięki temu nie potrzebujemy osobnych układów na płycie głównej, czy osobnych kart rozszerzeń. Oczywiście te układy nie są specjalnie wydajne, więc jeśli lubimy gry komputerowe lub chcemy używać komputera do obróbki grafiki czy filmów, nadal będziemy musieli użyć osobnej karty grafiki. Natomiast do zwykłej pracy biurowej, czy przeglądania Internetu, zintegrowane układy będą jak najbardziej ok.

Zapraszam także do zapoznania się z poradnikiem wideo na kanale PLinformatyk:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Podziel się na:
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Wykop
  • Dodaj do ulubionych
  • email
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Śledzik
  • co-robie
  • Forumowisko
  • Reddit
  • Spis
Tagged with 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.