Niezgodność towaru z umową – reguluję ją Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego. Dotyczy umowy kupna-sprzedaży zawartej tylko pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Kupujący może zakwestionować zgodność towaru z umową w okresie dwóch lat od wydania zakupionej rzeczy, przy czym musi zgłosić to sprzedającemu w okresie 2 miesięcy od zauważenia usterki/ubytku etc.
Niezgodność towaru z umową – wzór pisma
- żądania nieodpłatnej naprawy towaru,
- żądania nieodpłatnej wymiany towaru na nowy,
chyba, że jest to niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów.
Ustawa przez nieodpłatność rozumie zwrot kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Sprzedawca po otrzymaniu zawiadomienia o niezgodności towaru z umową ma 14 dni na ustosunkowanie się do niego. Brak odpowiedzi oznacza zaakceptowanie roszczenia. Owo zawiadomienie przerywa bieg przedawnienia, które wynosi rok. Postanowień ustawy nie można wyłączyć ani ograniczyć w żaden sposób w drodze umowy.
W razie odmowy przyjęcia towaru przez sprzedawcę lub uzyskania odpowiedzi negatywnej, warto skontaktować się z Rzecznikiem Konsumentów.
Wzór pisma dla przykładu wadliwych butów:
<miejscowość i data>
<moje dane>
<dane sklepu>
Niniejszym żądam wymiany na nowy, wolny od wad, towaru w postaci butów <marka firmy> zakupionych w sklepie <dane sklepu> (zwanym dalej Sprzedawcą) w trybie art. 8 ust. 1 Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego (zwanej dalej Ustawą).
Uzasadnienie
W dniu <data> dokonałem zakupu butów marki <marka firmy> w siedzibie Sprzedawcy.
W dniu <data> stwierdziłam wady w postaci:
<Tutaj wypisujemy wady, np.:
– odklejenie podeszwy buta lewego, z tyłu na „pięcie”
– przetarcie materiału na podeszwie buta lewego, z tyłu na „pięcie”
– odklejenie podeszwy buta prawego, z tyłu na „pięcie”
– mocne przetarcie materiału na podeszwie buta prawego, z tyłu na „pięcie”
– odklejenie materiału gumowego znajdującego się pod przetartym materiałem na podeszwie buta prawego, z tyłu na „pięcie”
– wydawania przez obie podeszwy butów głośnego dźwięku skrzypienia podczas stawiania stopy
>
Powyższe wyraźnie świadczy o tym, że wydany mi przez Sprzedawcę towar był wadliwy a tym samym niezgodny z umową w rozumieniu art. 4 ust. 1 Ustawy. Nietrwałość materiału bądź nierzetelność wykonania nie powinny były spowodować takich uszkodzeń obuwia po niespełna dwóch latach od zakupu.
Buty były używane zgodnie z przeznaczeniem. W moim przekonaniu marka <marka firmy> jak i cena butów gwarantowały w chwili zakupu, że obuwie będzie trwałe i solidne. Jak się jednak okazało, pomimo szczególnej o nie dbałości, doszło do poważnych uszkodzeń.
Powyższe czyni moje żądanie zasadnym.
Jednocześnie nadmieniam, że w przypadku nie uznania roszczenia, o sprawie zostanie zawiadomiony Miejski Rzecznik Praw Konsumenta a w razie konieczności moich praw będę dochodził na drodze sądowej.
Z poważaniem,
<podpis>
W załączeniu:
- Dowód zakupu.
Link do pliku z wzorem pisma – niezgodność towaru z umową w wersji .doc
Niezgodność towaru z umową - wzór pisma,
[…] towaru z umową, dlatego można skorzystać ze wzoru, który już wcześniej udostępniłem: Niezgodność towaru z umową – wzór pisma. Warto także zapoznać się z:Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży […]